Koen Bruelemans

Blog

Copywriting

Hoe positief schrijven je teksten beter maakt

23 maart 2017 door Koen Bruelemans

Een van de basisregels voor het schrijven van teksten: blijf positief. Geen probleem, denk je. Maar wist je dat er verschillende woorden zijn die je beter vermijdt omdat ze een negatieve bijklank hebben?

Enkele te vermijden woorden: niet, geen, kosten, kopen, prijs, betalen, schuldig zijn, moeten, probleem, moeilijk, fout, vergissing.

En hoe weer je die woorden uit je teksten? ‘Dat boek kost 50 euro’ vervang je bijvoorbeeld door ‘Dat boek krijg je voor 50 euro.’ Of ‘Je koopt deze villa voor een prijs van 750.000 euro’ klinkt veel beter als je zegt ‘Je investeert 750.000 euro en deze prachtige villa is van jou.’ Of een klassieker: ‘Aarzel niet om ons te contacteren’ wordt veel uitnodigender als je zegt ‘Contacteer ons gerust met al je vragen.’

Kortom, doe er alles aan om je doelpubliek niet met negatieve gevoelens op te zadelen. Mensen reageren meer en sneller wanneer ze positief geformuleerde teksten lezen.

Deel via: