Koen Bruelemans

Blog

Copywriting

Een korte of lange verkoopbrief?

22 mei 2017 door Koen Bruelemans

Ik kreeg van een studente de vraag om voor een van haar vakken een verkoopbrief te schrijven. Beleefd heb ik geweigerd. Ik vind nog altijd dat studenten zelf hun resultaten moeten verdienen.

Uit haar mail bleek duidelijk dat studenten communicatie nog altijd verkoopbrieven moeten schrijven die commercieel absoluut geen potten zullen breken. Maar wat me het meeste opviel: haar brief mocht van begin tot einde maximaal 300 woorden lang zijn.

300 woorden is gewoonweg té kort om een overtuigende verkoopbrief te schrijven. Als er één ding duidelijk is, is dat een verkoopbrief zo lang moet zijn als nodig is om de boodschap duidelijk te maken en over te brengen. Pas dan overtuig je de lezer en zet je die prospect of klant aan tot actie.

En dat laatste wordt niet alleen door onderzoek gestaafd. Ook ’s werelds beste copywriters bevestigen dat op basis van hun ervaring. Prop je verkoopbrief dus alsjeblieft niet op een A4’tje. Maar gebruik alle ruimte die je nodig hebt om je boodschap over te brengen. Ook al zijn dat bij wijze van spreken 5 pagina’s.

Deel via: